Po pochode za život v Košiciach prišiel aj druhý výrazný
prejav jednej cirkvi, ktorým otvorene dáva signály spoločnosti. Zdalo by sa, že
taká intelektuálna skupina – 16 katolíckych biskupov – má jasno, čo chce
povedať verejnosti, teda tým vlastným i tým druhým. Ukazuje sa však, že sa
svojim biskupským listom netrafili. Veď sa proti nemu ohradili nie len tí
druhí, ale aj ich vlastní. Ako sa s vážnym humorom v našich končinách
zvykneme pýtať: Kde udělali soudruzi s KBS chybu?
Že sa ozvú tí na ktorých útok biskupského listu smeroval je
prirodzené. Zdá sa že prvý reagoval svojim Priateľským listom slovenskýmkatolíckym biskupom Eduard Chmelár. Ostrým článkom je text Juraja Mesíka KBS a„kultúra smrtiI“: Výlet do Jasenovaca. Odporúča: Ak chcú katolícki biskupi a
farári rozprávať o „kultúre smrti“, treba im zorganizovať zájazd do Jasenovaca
alebo Osvienčimu, aby sa pozreli do zrkadla svojej vlastnej „kultúry“.
Po ňom reagoval evanjelický teológ Michal Havran ml. Ten sapýta autorov „podareného“ listu priamo: K akému Bohu sa modlíte, keď okolo seba
šírite nenávisť, intrigy a konšpiračné teórie? Uvedomujete si, že ste postavili
celé skupiny ľudí na úroveň démonov, pretože iba oni a ich pomocníci môžu podľa
magickej teológie konšpirovať proti Bohu? Ak by ste čítali texty, ktorými sa
oháňate, tak by ste vedeli aj to, že ceremoniálne rúcha vás nezbavujú osobnej
zodpovednosti za vaše slová
a skutky.
a skutky.
Z vlastného tábora, spomedzi veriacich patrí k výrazným
odporcom listu Miroslav Kocúr, ktorý na svojom blogu napísal List jednej „nepastierky“
a v jeho závere veriacim odporúča: Ak sa v cirkvi cítite opustení a sami,
stretávajte sa medzi sebou, sieťujte sa, hľadajte lepšie riešenia ako ponúka
pastiersky list. Ozval sa nespokojný Braňo Ondrášik textom Som veriaci a gay.Cirkev ma nenávidí. A spomeňme ešte Michala Muránskeho s jeho Kultúrou lásky.
To je len časť reakcii proti. Bolo ich veľa, ale je prirodzene
že sa prihlásili i obhajcovia svojich otcov biskupov, z veriaceho stáda.
Nebudeme v tomto krátkom texte vyjadrovať svoje stanovisko, ktoré sa v mnohom
stotožňuje s kritickými názormi na daný biskupský počin. Spoločne s väčšinou
kritikou však poukazujeme, že v predvianočnom čase hlásatelia lásky z KBS
svojim hlasom opätovne rozoštvávajú verejnosť, ale paradoxne sa časť tejto
verejnosti – veriaci ľudia i ľudia bez náboženského vyznania a bez vzťahu
k cirkvi – zjednotila a ukázala cirkevnej hierarchii červenú kartu
svojim ostrým odmietnutím agresivity, ktorá sa v prvú adventnú nedeľu rinula
od oltárov katolíckej cirkvi.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára