7. 10. 2007

Plytvanie, manipulácia a urážka inteligencie

Reklamný mág Oliviero Toscani v knihe Reklama je navoněná zdechlina píše: Ľudia zo sveta reklamy, ktorí tvrdia, že „ovládajú nové komunikačné schopnosti“ už snáď tridsať rokov vyhlasujú, že dokážu obrovskú sumu od investorov premeniť na skvelé umenie predávať. V skutočnosti však naďalej štedro podporovaní inzerentmi, ktorí sú dlhodobo ohlupovaní, oblepujú celú planétu tými istými prihlúplymi obrázkami.

Vo svete, kde milióny deti trpia podvýživou (a nie len v Afrike), vo svete kde milióny ľudí ročne umiera hladom, vo svete kde milióny ľudí umiera na ľahlo a lacno liečiteľné nemoci, používa sa reklama na ohlupovanie, manipulovanie a nezmyselné míňanie peňazí.

Podľa oficiálnych údajov správy AACC predstavovali náklady v roku 1992 na reklamu v európskych podnikoch 330,5 miliardy frankov vložených do veľkých médií – tlač, rozhlas, televízia -; v USA 406,7 miliardy, v Japonsku 172 miliardy. Odvtedy uplynulo 15 rokov, a dnešné sumy radšej nechcime poznať.

Kto to všetko platí? My spotrebitelia. Obrovský vklad do reklamy sa premieta do ceny výrobku. Platíme za to, že nás manipulujú, urážajú našu inteligenciu a okrádajú nás o naše peniaze. Kto to tvrdí? „Určite nejakí komunisti,“ povie automaticky každý zo súčasných bojovníkov na pravej strane politického spektra.

Čuduj sa svete, hovoril o tom už dávno napríklad Američan, nositeľ Nobelovej ceny, R. Feynman, spomínaný O. Toscani a mnohí ďalší. Najnovšie sa k tejto téme vyjadril aj bojovník za slobodu, známy z „nežnorevolučného“ obdobia pesničkou Sľúbili sme si lásku, Ivan Hoffman. V jednom zo svojich aktuálnych článkov hovorí:

„Ochranou společnosti před rafinovanou manipulací může být pouze zákaz reklamy jako takové, včetně všech jejich modifikací“

A do tretice opäť O. Toscani: „Najväčšou kampaňou v histórii ľudstva bola kampaň s Ježišom Kristom.“

Čo však môže urobiť obyčajný človek? Nič! Nič? R. Feynman navrhuje čo možno urobiť: „ak máte dojem, že reklama na nejaký výrobok uráža vašu inteligenciu... radíme vám aby ste taký tovar nekupovali.“ A veci sa zmenia skôr, ako sa nazdáte. Inými slovami: myslíte a nedajte sa balamutiť. To je v našich silách a nie je to málo.

Nápad Ivana Hoffmana na zákaz reklamy je skvelý a revolučný, kto však dnes bude počúvať jeho nápady? Tí, ktorí sa aj vďaka jeho boju proti „totalite“ dostali u nás k moci dnes o takúto jeho pomoc nestoja. A mocní vo svete sa takýchto nápadov nemusia báť, držia liace pevne v rukách a určujú trendy vývoja.

Spoločnosť Prometheus

11 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

„Ochranou společnosti před rafinovanou manipulací může být pouze zákaz reklamy jako takové, včetně všech jejich modifikací.“

Veľkú reklamu do života robí škola. Zakážeme školy?

Anonymný povedal(a)...

Škola má byť miestom vzdelávania, nie miestom na šírenie ideológie. Ak učíte svoje dieťa počítať, rúbať drevo, skákať cez švihadlo, premýšľať - porovnávať fakty a robiť závery, je to snáď reklama?

Preto napríklad nemá čo hľadať náboženstvo v procese vzdelávania. Nič však nebráni tomu aby sa každé dieťa v škole učilo o tom, čo sú to nábožensvá, ako fungujú, akú majú históriu...

Nech však ideólógiu - reklamu náboženstvu robí rodič ak chce. Je súkromnou vecou občana, či chce ovplyvnňovať dieťa takou reklamou.

Anonymný povedal(a)...

R. Feynman navrhuje čo možno urobiť: „ak máte dojem, že reklama na nejaký výrobok uráža vašu inteligenciu... radíme vám aby ste taký tovar nekupovali.“

Tak asi reklama ľudí neuráža, pokiaľ ju reflektujú. Oproti názoru Feynmana ľudia taký dojem nemajú.

Anonymný povedal(a)...

"Škola má byť miestom vzdelávania, nie miestom na šírenie ideológie."

Reč je o reklame...

Reklama na mydlo je šírením akej ideológie?

Anonymný povedal(a)...

reklama na mydlo nie je potrebná je za ňou ideológia konzumu, manipulácia... (odporúčam prečítať samotného Hoffmana, len ťažko ho možno obviniť z predpojatosti z akej možno obviniť poaušálne každého humanistu)

Ja som reagoval na text že: Veľkú reklamu do života robí škola. Zakážeme školy? (Čo že už má škola spoločné s reklamou? Ale viem, že zúrivý diskutér začne uvádzať argumenty, len aby presadil akúsi svoju obľúbenú pravdu)

Ale nechcem sa hádať na podobu iných blogov, či diskusných fór, kde si za chvíľu účastníci nevedia vymyslieť navzájom sprostejšie mená a úrážky.

Treba diskutovať racionálne, alebo mlčím.

A ešte ad:
...asi reklama ľudí neuráža...na rozdiel od Feynmana ľudia taký dojem nemajú.

Tí ktorí reklamu racionálne odmietajú, lebo jej primitívnosť je urážkou ľudského intelektu sú v menšine. Väčšina je zmanipulovaná a kupuje hlúposti ani si to neuvedomuje

Ospravedlňujem sa za dlhú reakciu.

Anonymný povedal(a)...

Mám ponuku: Krém Viprolan 100ml.

Na internete vidím cenu 180 Sk. V lekárni sa dá kúpiť za 150 Sk.

Má, alebo nemá reklama význam, ak ide "len" o rozdiel 30 Sk?

Anonymný povedal(a)...

"reklama na mydlo nie je potrebná je za ňou ideológia konzumu,

Treba diskutovať racionálne, alebo mlčím."

Ja by som v prípade týchto dvoch viet radšej mlčal.

Anonymný povedal(a)...

Je mi ľuto, ale obávam sa, že niektorí diskutujúci tu nechcú, nevedia, nemôžu? pochopiť rozdiel medzi REKLAMOU o ktorej tu začala reč na základe určitých súvislostí a reklamou = informáciou o niečom, o nejakom výrobku, o cene za výrobok, skužbu...

Anonymný povedal(a)...

Ľúto nám môže byť len neschopnosť vyjadriť správne svoje myšlienky.

Veta - „Ochranou společnosti před rafinovanou manipulací může být pouze zákaz reklamy jako takové, včetně všech jejich modifikací.“ - je chybná, ak nie nebezpečná.

Anonymný povedal(a)...

Žijeme v mediálnom svete obklopení reklamou vo všetkých jej podobách. Ráno nás prekvapí v rozhlase, cez deň v novinách a časopisoch, podvečer pri jazde autom na cestných tabuliach a večer počas sledovania televízie.

Obvykle vstúpi do nášho sveta nepozvaná, často v najnevhodnejšom okamihu. Preruší sledovaný film práve keď vrcholí dramatická scéna, zaznie medzi dvomi pesničkami keď to najmenej čakáte, alebo v časopise rozdelí článok úplne inou témou ako je tá, o ktorej práve čítate. Jej podoby sú už notoricky známe: rozhlasový spot, televízny klip, vizuál v novinách. Jednoducho málo nápadov za veľa peňazí, nič nové pod slnkom. Ale musí to tak byť vždy ? Nemôže byť reklama len tam kde ju chcete mať ? Nemôže byť inteligentná ? Nemôže prísť k vám len vtedy keď si to sami želáte ?

Môže, ak si naladíte televíziu TVA , ktorá prináša slobodu voľby a obchod až do vašej domácnosti. TVA ponúka reklamu ako filmový príbeh, odbornú, ale zrozumiteľnú informáciu, ako umeleckú prezentáciu na súvislej ploche desiatok minút. Jej program je pestrý a môže byť vašim spoločníkom 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku. TVA vám nikdy nepreruší reklamu brakovými filmami, ani vojnovými udalosťami, násilím či bulvárnosťami. TVA prináša len dobré správy, lebo jej vysielanie je o vás a pre vás. Vstúpte do nášho sveta aj vy...


Je mnou vložený príspevok reklama, alebo nie?

TVA

Anonymný povedal(a)...

Pre TVA
Máte pocit, že ste vtipný?