4. 5. 2011

Moslimský odkaz slovenským biskupom:

„Vy neveriaci psi! Prestaňte sa o občanoch bez náboženského vyznania vyjadrovať, ako o pohanoch!“

Rímskokatolícka cirkev sa rada oháňa tvrdeniami o tom, ako kresťanská viera prispieva k morálke, spolunažívaniu občanov a aké ešte všetky možné pozitívne vplyvy má na spoločnosť. Cirkev svoje vyhlásenia k verejnosti zvykne začínať láskavými slovami: „Bratia a sestry“. Napriek snahe vyvolať tento dojem, nedajme sa pomýliť, neplatí to na celú spoločnosť. Je to v skutočnosti oslovenie len

k veriacim svojej cirkvi. Dôkazom je aj text pastierskeho listu slovenských biskupov k veľkonočným sviatkom a sčítaniu v roku 2011. Hovorí sa v ňom napríklad toto:

Počas ateizovania našej spoločnosti si tisíce občanov dávali krstiť deti akoby potichu a tajne, lebo nechceli, aby ostali nepokrstenými pohanmi.

Tak tu ho máš, brat môj, sestra moja. Ak si nepokrstený, nie si ani brat, ani sestra, si jednoducho POHAN.

Takto sa vyjadrujú o viac ako 13 percentách spoločnosti, o druhej najpočetnejšej svetonázorovej skupine po katolíkoch, o občanoch bez náboženského vyznania, ktorí nie sú pokrstení, slovenskí biskupi. Hovoria to priamo, bez obalu a pľujú im do tváre pejoratívne, urážlivé: POHANIA.

Čo môže urobiť chudák „pohan“ právom sa cítiac urazený občan, ktorý žasne nad vyjadrovaním slovenských biskupov? Mohol by si vymyslieť nejakú podobnú urážku na veriacich občanov, alebo na ich biskupov s takýmto slovníkom
a takýmito predstavami o bratstve a sesterstve.

Občan bez náboženského vyznania – Humanista hlboko veriaci v človeka a ľudský rozum, s hlboko zakorenenou humanistickou morálkou však nie je ako oni – slovenskí biskupi. Ten si len pomyslí svoje a mlčky môže uvažovať napríklad takto:

Ak sa chce moslim hanlivo vyjadriť o kresťanovi povie:
„Ty neveriaci pes.“
Ak sa chce kresťan hanlivo vyjadriť o neveriacom, povie:
„Ty pohan.“

Kombináciou týchto dvoch vyjadrení môže jedno náboženstvo obhajovať pred iným náboženstvom občanov bez náboženského vyznania. Takto napríklad by potom znel aktuálny moslimský odkaz slovenským biskupom:

„Vy neveriaci psi! Prestaňte sa o občanoch bez náboženského vyznania vyjadrovať, ako o pohanoch!“

Em Twein

6 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

genialna uvaha... fakt ze genialna, clovek ani nema co povedat. nemohol by autor zauvazovat aj na inu temu? som si isty ze ludstvo by nemalo byt ukratene o myslienky jeho briskneho genia

Anonymný povedal(a)...

Ahoj Anonymný, tiež sa Vám prihováram ako anonymný.

Zrejme sa Vám text, ako veriacemu nepáči, ja si však Em Tweina vždy prečítam rád. Pravda nie je to ani zďaleka, to čo a ako o dobrote a láske náboženstiev a náboženských predstaviteľov napísal v mnohých svojich satirických poviedkach Mark Twain (Odporúčam aspoň Satanové Listy)

Na tomto blogu je viacero textov od Em Tweina. Dajte si do vyhľadávača vpravo hore jeho meno a vyhľadá Vám ďalšie. Pravda sú ironické, trochu pichajú veriacu dušičku, ale čo už :-)

Anonymný povedal(a)...

zdravim,

nie som sice prvy diskuter, ale neda mi nezapojit sa aj tak.

v prvom rade nechapem, aky problem ma autor s terminom "pohan", ktory je beznym krestanskym oznacenim nekrestanov. ak si to autor konstruuje ako pejorativny termin, ci nebodaj ako osobnu urazku, vypoveda to viac o nom, nez o slovenskych biskupoch.

tomu by naznacoval aj predposledny odstavec, v ktorom sa mozeme zoznamit s bajnou bytostou - hlboko moralnym a rozumnym sekularnym humanistom, bez bazne a hany bojujucim proti zlu a hluposti, obzvlast tej nabozenskej. niekto tak ubohy ako slovenski biskupi ho pochopitelne nemoze zastavit, aj ked urcite vyuziju kazdy spinavy trik, ktory ich zlocinnym, pedofilnym mozgom napadne. s lepsim pribehom by sa tento hrdina mozno uplatnil v nejakej fantasy penta- deka- ci dodekalogii. ale kedze sa tu zjavne jedna o pokus reflektovat realitu, vystiznejsie by bolo pripisat tuto myticku bytost autorovej naivite, ci psychickej potrebe vyyrovnat si ucty s nabozenstvom za nejaku nim vnimanu krivdu z pozicii Pravdy, Dobra a Lasky.

na zaver disclaimer: veriaci nie som. a aj keby som bol, na (ne)pravdivosti mojich tvrdeni by to vobec nic nemenilo. a tiez by som rad vedel, preco ste automaticky predpokladali, ze ak niekto nedokaze ci nechce ocenit perly vasho ducha, musi to byt automaticky kvoli viere, ktora ho zaslepuje a brani mu kriticky mysliet.

Anonymný povedal(a)...

(ne)Veriacemu

Ak by aj bola pravda, že termín pohan je bežným kresťanským označením občanov bez náboženského vyznania (čo je poľutovania hodné, ak v 21. storočí nedorástli na kultúrnu úroveň doby), vôbec to nedáva legitimitu biskupom RKC, aby takýmto nekultúrnym stredovekým spôsobom nálepkovali občanov s iným svetonázorom a pohľadom na svet.

V príspevku nikde nevidím, že by tvrdil o veriacich, že sú hlupáci, tak to netreba v diskusii podsúvať. A odporúčam v diskusii neklamať o svojom svetonázore, ktorý kričí z obsahu diskusného príspevku a prezrádza svojho pisateľa.

Anonymný povedal(a)...

este raz: pohan je neutralne slovo, terminus technicus. nie je nijakym sposobom "stredoveke" (o nic viac nez cirkev, ale to je na inu debatu), a ak autora uraza, je to jeho vlastny problem. co sa tyka nalepkovania - netvarte sa, ze ste ini. "krestania robia x", "veriaci si myslia y" su vo vasich clankoch bezne frazy. nalepkuju skratka vsetci, a v tomto pripade je nalepka presna a bezproblemova.

co samojho svetonazoru tyka - neviete o nom zhola nic a jedine, co vam umoznuje bohorovne ma prehlasit za krestana, je nicim nepodlozene presvedcenie, ze iba vierou zaslepeny a indoktrinovany krestan moze nesuhlasit s vasim presvedcenim. a zase sme pri rozpravke o chrabrom sekularnom humanistovi.

Anonymný povedal(a)...

So slovom "pohan" je problém: každý toto slovo používa v tom význame, aký mu sám dáva. Napríklad ja za pohanov (a nepovažujem to rozhodne za urážlivý výraz) označujem priaznivcov prekresťanských (napríklad antických) alebo prírodných (tradičné africké náboženstvá apod.) náboženstiev (slovanským pohanom je napríklad Miro Žiariskav Švický - http://www.bytosti.sk). Čiže ak rodičia svoje dieťa nenechajú pokrstiť, podľa mňa z neho pohana rozhodne nespravia, aspoň nie automaticky. Iba mu (možno) ponúkajú možnosť, aby neskôr o svojom náboženstve - alebo ne-náboženstve - rozhodlo samo.

Miloš H., Nový Knín