5. 9. 2010

Prvotná idea boha...

Prvotná idea boha bola takáto: nechať človeka samého so svojimi trápeniami a ťažkosťami tohto sveta, aby oľutoval, že ochutnal zo stromu poznania a priplazil sa k svojmu bohu na kolenách, aby mu tento prepudroval mozog a prijal naspäť k sebe. Nuž a čakal.

Ale človek sa nepriplazil. Najskôr si vymyslel celú kopu rôznych bohov. potom si vymyslel vedu a zmiernil ťažkosti sveta. Vymyslel medicínu a zmiernil nemoci a utrpenie.

Boh sa rozzúril a odišiel do domova dôchodcov. Hovoria, že premýšľa nad menej ambicióznym projektom.

To je preklad anekdoty z blogu ukrajinského ateistu Alexeja Raju, pôvodne veriaceho človeka - kňaza, či diakona, nie je to z jeho vyjadrení jasné - ktorý o sebe hovorí:

Hlavné hodnoty, ktoré som získal tým, že som sa vzdal náboženstva sú morálne hodnoty. Nemusím sa teraz pozerať na zlo a hovoriť si, „Ak tak prikázal Boh, potom to je dobro“.

Tiež slobodu myslenia. Nemusím svoje chápanie reality prispôsobovať dogmám – ale podľa vzoru vedcov sa snažím svoj svetonázor zjednotiť s faktami.

Slobodu svedomia. Mám právo na svoj názor, a považujem za nedopustiteľné, aby človeka prenasledovali za jeho názor.

A nakoniec som jednoducho získal slobodu byť človekom. Áno, som potomkom opíc – evolucionizovaný cicavec. To vysvetľuje moje silné i slabé stránky. Som slobodný od hysterických obviňovaní o hriešnosti a ničotnosti človeka z jednej strany a vyzdvihovania človeka ako „vrcholu stvorenia“ z druhej strany, podľa toho kam veje náboženský vietor. Všetky tieto veci sa mi stali veľmi cenné.

Žiadne komentáre: